kleště ČSD

kleště ČSD

Kleště umožňují proštípnutí jízdenky
a zároveň slouží jako čtyřhran k zamykání/odemykání kupé, toalet, oken ap.
Při kontrole děroval průvodčí poloviční jízdenku jednou dírkou a celou jízdenku dvěma dírkami.


kleště ČD

kleště ČD

Kleště umožňují orazítkování jízdenky.
Oproti předchozímu typu nemají tyto kleště čtyřhran.
Při kontrole orazítkoval jízdenku průvodčí černě, revizor červeně.
Nastavení razítka:
číslo vlaku a datum


kleště DP + ČSAD

kleště používané řidiči a průvodčími dopravních podniků a ČSAD

Kleštěmi děroval řidič nebo průvodčí papírovou jízdenku z bločku.
U dopravních podniků tak vyznačil vyznačil datum a hodinu, číslo linky a směr jízdy.


MOC - mechanické odbavování cestujících MHD



Znehodnocovače se začaly používat od května 1974 v Praze. Rozšířily se do většiny MHD (Brno a Ostrava odlišný typ). Cestující si musel předem zakoupit jízdenku (za 1 Kčs) a po nástupu do vozu ji musel vložit do znehodnocovače a přitažením plastového hrdla na jízdence vyznačit započetí jízdy.
Pro znehodnocení jízdenky se používaly ve znehodnocovači tři kolíky (s 84 kombinacemi nastavení) a nebo 4 kolíky (se 126 kombinacemi). Po roce 2000 začaly sestém MOC vytěsňovat jiné odbavovací systémy.


Terč na zastavování vozidel - "plácačka"

Terčem dává revizor řidiči autobusu znamení k zastavení.
Lze tak provést kontrolu mimo zastávku.

Z hlediska pravidel silničního provozu nejde o zastavení vozidla, ale jde o zastavení. Zastavit "na plácačku" přikazují řidiči interní předpisy dopravce.

| hlavní stránka > odznaky (rozcestník) > odbavovací zařízení |